Sök:

Sökresultat:

14705 Uppsatser om Synliggöra tyst kunskap - Sida 1 av 981

Tyst kunskap : "kunskap som inte gÄr att googla eller slÄ upp i en bok"

Syftet med denna studie var att genom kvalitativa samtalsintervjuer med elva anstÀllda i tvÄ olika konsultföretag fÄ en inblick i hur deras syn pÄ tyst kunskap samt kunskapsöverföring av tyst kunskap sÄg ut. Vi har i uppsatsen redovisat de intervjuades uppfattningar och Äsikter angÄende dessa Àmnen, frÀmst utifrÄn fyra infallsvinklar. Dessa Àr: hur informanterna ser pÄ kunskap och tyst kunskap, informanternas syn pÄ kunskapsöverföring av tyst kunskap samt de eventuella svÄrigheter informanterna ser med överföring av tyst kunskap. VÄrt resultat visar att de intervjuade vid företagen Àr vÀl medvetna om kunskapsbegrepp och dess vikt för deras arbetssituation..

Det ser sÄ lÀtt ut nÀr du gör det! : Ett examensarbete om hur tyst kunskap förmedlas.

VÄr rapports syfte Àr att försöka göra oss medvetna och lyfta fram hur vi förmedlar kunskap som vi inte riktigt kan sÀtta ord pÄ, alltsÄ den tysta kunskapen. Vi vill Àven belysa eventuella likheter och skillnader som finns i vÄra respektive arbete vad gÀller förmedlandet av tyst kunskap..

Tystkunskap i den gymnasiala yrkesutbildningen

VÄr upptÀcktsresa bygger pÄ att fÄ fram sÄ mycket information som möjligt om vad tyst kunskap Àr. Vi har intervjuat yrkesmÀn som besitter lÄng rutin frÄn bÄde vÄra yrken, elektrikeryrket samt kökschefyrket, samt ett par professorer och höra vad de hade att sÀga om vad begreppet tyst kunskap innebÀr. Vi frÄgade Àven hur vi som lÀrare pÄ bÀsta sÀtt skall lÀra ut kunskap som Àr tyst till gymnasieelever och hur vi skulle kunna lÀra ut och sÀtta ord pÄ ett handlande som Àr svÄrt att sÀtta ord pÄ. Med vÄra intervjuer och genom bilddokumentation försöker vi visa vad fallenhet för yrket Àr och hur man ser eller genomför ett jobb pÄ ett fackmannamÀssigt sÀtt. Efter analys av intervjuerna kom vi fram till att man skall försöka lÀra ut och att man skall berÀtta om den tysta kunskapen.

Överföring av tyst expertkunskap - En studie av kunskapsöverföringen mellan anstĂ€llda pĂ„ ABB

I organisationer med hög expertis har hur kunskap hanteras blivit allt viktigare. För att sÀkerstÀlla att kunskapen stannar inom organisationen Àr det av stor vikt att kunskapen överförs mellan de anstÀllda. En viss form av kunskap, sÄ kallad tyst kunskap, Àr svÄr att uttrycka och blir dÀrför svÄr att överföra mellan organisationens medarbetare. Denna uppsats handlar dÀrför om hur organisationer överför tyst expertkunskap, och vilka faktorer som pÄverkar hur vÀl en sÄdan överföring kan genomföras. Teoretiska definitioner av kunskap, hantering av kunskap och olika överföringsmoment har anvÀnts.

"MagkÀnsla" i mötet med en vÀrld av vetenskap - Delar av sjuksköterskans kliniska blick

Klinisk blick Àr en term som frekvent Äterkommer under sjuksköterskeutbildningen och i klinisk verksamhet. Den Äterfinns ofta i samband med klinisk bedömning och somen övergripande beskrivning av en patient. Endast antydda betydelser har framkommit och dÄ tÀtt knutna till andra termer och processer. Syftet med studien var attundersöka komponenterna intuition och tyst kunskap som delar i sjuksköterskans kliniska blick. Studien genomfördes som en litteraturstudie dÀr 17 vetenskapliga artiklar granskades.

Konsten att sprida tyst kunskap : En fallstudie om konsulters osÀkerhet

Bakgrund:Samtidigt som konsulter mÄste tillhandahÄlla ny och professionell expertis verkar de i en förÀnderlig omgivning dÀr gÄrdagens kunskap snabbt blir utdaterad. FÄ studier har undersökt om det kan finnas en potentiell, upplevd osÀkerhet hos konsulten kopplad till sin kompetens. För att förstÄ om osÀkerheten finns bör arbete med kunskap studeras inom konsultverksamheter.Syfte:Vi vill beskriva hur tyst kunskap sprids inom en konsultorganisation genom att studera hur arbete sker med att skapa förutsÀttningar för konsulterna att dela tyst kunskap mellan projektteam. Genom beskrivningen vill vi bidra med förstÄelse för hur delning av tyst kunskap möjligen kan minska potentiell, upplevd osÀkerhet hos konsulterna.Metod:Arbetet bestÄr av en fallstudie av en konsultverksamhet inom IT branschen. En kvalitativ forskningsstrategi med en abduktiv ansats föranligger dÀr datagenerering har skett genom fokusgrupp och individuella intervjuer.Slutsatser:Organisatoriska förutsÀttningar för tyst kunskapsdelning mellan projekt Àr ett öppet arbetsklimat dÀr samarbete, vilja och goda relationer uppmuntrar konsulterna att dela kunskap.

Tyst kunskap hos en amatörskÄdespelare - finns den?

Syftet med denna undersökning Àr att genom en litteraturstudie praktiskt sÀtta upp en pjÀs, frÄn manuskript till förestÀllning, samt utifrÄn repetitionerna studera amatörskÄdespelare genom den kvalitativa metoden observation. Urvalet av personer har varit tvÄ 16-Äriga pojkar som vuxit upp tillsammans. Kategorierna, i observationen, som har studerats Àr gester och samspel. Resultatet av litteraturstudien utmynnade i pjÀsen och förestÀllningen Nils Holgersson har rymt. Resultatet av observationerna visade att amatörskÄdespelare anvÀnder sig av tyst kunskap i form av gester och samspel.

Tyst kunskap inom den dramapedagogiska praktiken : En undersökning av en dramapedagogs pedagogiska strategier

Uppsatsens syfte Àr att bidra till utvecklingen av kunskap om tyst kunskap i allmÀnhet och inom dramapedagogik i synnerhet. I denna uppsats undersöks tyst kunskap inom dramapedagogik genom att synliggöra en dramapedagogs pedagogiska strategier. I förlÀngningen Àr Àven förhoppningen att uppsatsens resultat kan bidra till att utveckla de pedagogiska strategierna samt stÀrka den dramapedagogiska professionen. Teoretiska utgÄngspunkter Àr i huvudsak olika teorier om tyst kunskap. De metoder som anvÀnds Àr observation, intervju samt analys med hjÀlp av tvÄ strateginÀt i dataprogrammet Complador. Uppsatsens huvudsakliga slutsats Àr att en stor del av informantens professionella övervÀganden och handlanden baseras pÄ hennes tysta kunskap.

Tyst kunskap i arbetslivet : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

Den tysta kunskapen karaktÀriseras ofta av att det Àr abstrakt och svÄrt att definiera vilket har gjort att detta benÀmns som ?tyst?. Denna studie har som syfte att undersöka medarbetares uppfattning om hur dem upplever att kunskapsöverföring sker och om medarbetarna reflekterar sjÀlva över tyst kunskap. Vidare Àr syftet att undersöka hur den tysta kunskapen kan synliggöras och tillvaratas inom deras arbetsplats. Vi har i vÄr studie anvÀnt oss av en kvalitativ metod och intervjuat fyra respondenter.

Tyst kunskap i arbetslivet : En studie av kunskapsöverföring pÄ Konsumentverket

Denna studie har som syfte att undersöka i vilken mÄn den tysta kunskap som finns hos varje individ, framvuxen ur ett yrkeskunnande, kan synliggöras och överföras till en annan person nÀr inte förutsÀttningarna för ett lÄngsiktigt samarbete finns, utan endast en kortare introduktion till arbetet Àr möjlig.    Konsumentverket omlokaliserades frÄn Stockholm till Karlstad och konsekvenserna av den flytten blev att majoriteten av den erfarna personalen pÄ myndigheten slutade. Kunde den tysta kunskapen dÄ överföras frÄn de anstÀllda som slutade till dem som nyanstÀlldes?I centrum för studien stÄr ett antal begrepp som jag relaterar till tyst kunskap. Dessa begrepp Àr: ?tyst kunskap i arbetslivet?, ?yrkeskunnande?, ?överförande och mottagande av tyst kunskap?, ?synliggörande och utveckling av tyst kunskap? samt ?lÀrande?.

Hur överförs tyst kunskap? : En studie av kunskapsintensiva företags tillÀmpade metoder

Problem: Hög personalomsÀttning Àr en realitet i mÄnga branscher, vilket gör att företag stÄr för utmaningen att framgÄngsrikt bevara kunskapen inom företaget nÀr de anstÀllda vÀljer att lÀmna. Eftersom att kunskapen i ett företag Àr starkt relaterad till företagets konkurrenskraft Àr det av stor vikt att ta till vara pÄ och sprida kunskapen som har utvecklats och som existerar hos de anstÀllda. Tyst personlig kunskap Àr svÄr att kodifiera, och pÄ sÄ sÀtt svÄr att bevara.Syfte: Denna uppsats syftar till att inom Àmnet Knowledge Management undersöka hur kunskap överförs via face-to-face processer. Studien Àmnar examinera frÄgan hur tyst kunskap överförs och bevaras i ett kunskapsintensivt företag, och dÄ vilken roll interaktionen mellan individer spelar i kunskapsöverföringsprocessen.Metod: Denna studie antar en kvalitativ ansats, med karaktÀren av bÄde deskriptiv och explorativ studie. Data har primÀrt samlats in genom intervjuer pÄ tvÄ olika företag inom revisionsbranschen.Slutsatser: Face-to-face processer sÄsom teamarbete, nÀtverk och sociala aktiviteter anvÀnds pÄ de kunskapsintensiva företagen som metoder för överföring av tyst kunskap, flera av dessa processer Àr dock inte vedertagna kunskapsöverföringsprocesser för medarbetare.

NÀr skolans normer möter de ungas verklighet : En reflekterande essÀ om lÀraryrket

Svenska skolelever presterar allt sÀmre pÄ internationella matematiktester och det förs enstÀndig öppen debatt om detta. Detta Àr min granskande studie i vad som hÀnder i enmatematikgrupp som havererar. Genom att gÄ pÄ djupet i en berÀttelse försöker jag reda utvad som hÀnder under ytan nÀr undervisningen inte fungerar. Allt oftare stÀmmer inteverkligheten med styrdokument och teori om skolan som verksamhet och organisation.Uppsatsen Àr skriven inom ramen för Àmnet yrkeskunnande och teknologi och fokuserar pÄtyst kunskap och kollektiv kunskap..

Hur uppmÀrksammas och delas tyst kunskap inom konsultföretag? : Varför Àr tyst kunskap viktigt och hur kan den tas tillvara pÄ i konsultföretag?

Idag Àr kunskap viktigt för vÀrdeskapande inom nÀstan alla branscher, men inom konsultföretag Àr det extra pÄtagligt dÄ kunskapen som genereras och delas bildar kÀrnan i företagets tjÀnster. Kunskap kan delas upp i tvÄ former, en explicit och en tyst form.?Tyst kunskap? definieras som den form av kunskap som Àr svÄr att dokumentera och som grundar sig i kÀnslor, vÀrderingar, personliga Äsikter och erfarenheter samt ligger inbÀddad i en organisations kultur, vilket medför att den Àr svÄr för andra företag att imitera. Mycket av den kunskap som bidrar till ökad prestation och konkurrensfördelar Àr baserad pÄ tyst kunskap.Syftet med detta projekt Àr att undersöka vad tyst kunskap Àr, huruvida denna uppmÀrksammas och tas tillvara i konsultföretag samt hur denna kan utnyttjas för att uppnÄ konkurrensfördelar. Undersökningen bygger pÄ en litteraturstudie om framförallt ?Knowledge Sharing? och tyst kunskap samt en empirisk och komparativ studie baserad pÄ intervjuer med tvÄ konsultföretag som skiljer sig i storlek och bransch.Resultatet frÄn litteraturstudien visar pÄ att tyst kunskap Àr viktig inom problemlösning och leder till ökad kvalitet i konsulternas arbete.

Att kunna berÀtta tyst kunskap : en studie kring vad tyst kunskap Àr inom de fyra största revisionsföretagen i vÀrlden och hur den tillvaratas

Kunskap Àr en viktig resurs, speciellt inom kunskapsintensiva branscher sÄ som revisionsföretag. En stor del av kunskapen hos en mÀnniska utgörs av den tysta kunskapen, som Àr den kunskapen som Àr personlig och svÄr att uttrycka. Genom att skapa en bÀttre förstÄelse för den tysta kunskapen, kan företagen utnyttja sina kunskapsresurser pÄ ett bÀttre sÀtt. DÀrför krÀvs det att den tysta kunskapen studeras. Denna undersökning syftar till att ta reda pÄ vad den tysta kunskapen Àr och hur den tillvaratas inom revisionsföretagen.

Tyst yrkeskunnande pÄ Negotium : - En kvalitativ fallstudie av ett konsultföretag

Denna studie syftar till att inom fÀltet knowledge management, samt ur ett situerat lÀrandeperspektiv, skapa en ökad förstÄelse för hur medarbetares tysta yrkeskunnande synliggörs, delas, integreras och reproduceras i organisationen. För att möjliggöra undersökandet av detta syfte har tre frÄgestÀllningar definierats;I vilka situationer synliggörs tyst yrkeskunnande?Hur delas tyst yrkeskunnande?Vilken roll spelar organisationskulturen för delande av tyst yrkeskunnande?Det empiriska materialet har samlats in genom nio semistrukturerade intervjuer pÄ det undersökta fallföretaget. Resultatet frÄn intervjuerna har analyserats med utgÄngspunkt i SÀljös (2005) situerade lÀrandeperspektiv, Alvesson & KÀrremans (2001) modell Four Knowledge Management Approaches samt Nonaka & Takeuchis (1995) SECI-modell. Studiens resultat visar att det förekommer tyst yrkeskunnande i verksamheten och att detta kunnande i stor utstrÀckning handlar om organisationskÀnnedom, relationsmÀssiga kunnanden samt identifiering med förebilder.

1 NĂ€sta sida ->